Jakie są objawy zapchanego filtra DPF? Jak czyścić filtr DPF i kiedy to jest konieczne?

Filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) jest kluczowym komponentem w samochodach z silnikami Diesla, redukującym emisję szkodliwych cząstek stałych do atmosfery. Jego zadaniem jest złapanie cząstek sadzy, które powstają w procesie spalania oleju napędowego. Z czasem filtr DPF może się zapchać, co wymaga interwencji, by uniknąć poważniejszych problemów z silnikiem oraz zwiększenia emisji szkodliwych substancji. Oto, jak rozpoznać, że filtr DPF może być zablokowany oraz jak i kiedy należy go czyścić.

 

Objawy zapchanego filtra DPF:

Zwiększone spalanie paliwa - Kiedy filtr DPF jest zapchany, silnik musi pracować ciężej, aby pokonać zwiększony opór, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa.

Spadek mocy silnika - Zablokowany DPF może ograniczać wydajność silnika, skutkując obniżeniem mocy i gorszą reakcją na przyspieszenie.

Częstsze regeneracje - Większość nowoczesnych samochodów z DPF przeprowadza automatyczne regeneracje, spalając zgromadzoną sadzę. Jeśli zauważysz, że proces ten dzieje się częściej niż zwykle, może to być znak, że filtr jest częściowo zablokowany.

Sygnalizacja na desce rozdzielczej - Wiele pojazdów ma specjalną kontrolkę informującą o problemach z DPF. Jeśli się zapali, oznacza to, że filtr wymaga uwagi.

Emisja czarnego dymu - Jeśli z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, może to świadczyć o problemach z DPF.

 

Jak czyścić filtr DPF i kiedy to jest konieczne?

Czyszczenie chemiczne - Jest to metoda, którą można przeprowadzić samodzielnie przy użyciu specjalnych preparatów dostępnych na rynku. Chemiczne środki do czyszczenia DPF pomagają rozpuścić sadzę, która potem wypalana jest podczas jazdy. Instrukcje stosowania są zazwyczaj podane na opakowaniu produktu, ale zazwyczaj polega to na wjechaniu na autostradę i jeździe z wyższymi obrotami przez określony czas.

Regeneracja siłowni - Wiele nowoczesnych pojazdów wyposażonych jest w systemy, które automatycznie przeprowadzają regenerację filtra DPF, gdy tylko zostanie on zapełniony sadzą do określonego poziomu. Proces ten polega na podniesieniu temperatury spalin do poziomu, który pozwala na spalanie sadzy.

Czyszczenie mechaniczne - Ta metoda jest bardziej skomplikowana i zwykle wymaga demontażu filtra DPF, aby móc dokładnie usunąć sadzę. Jest to zazwyczaj robione przez specjalistów w warsztacie samochodowym.

 

Kiedy czyścić DPF?

Filtr DPF powinien być czyszczony w momencie, gdy zaczynają pojawiać się pierwsze oznaki zapchania. Ignorowanie tych objawów może prowadzić do całkowitego zablokowania filtra, co w konsekwencji może wymagać jego kosztownej wymiany.


Prawidłowa konserwacja i czyszczenie filtra DPF jest kluczowe dla utrzymania dobrego stanu technicznego pojazdu z silnikiem diesla oraz dla minimalizacji jego wpływu na środowisko. Regularne sprawdzanie stanu filtra, reagowanie na sygnały ostrzegawcze i odpowiednia interwencja mogą znacznie wydłużyć żywotność tego komponentu oraz zapewnić lepsze osiągi silnika.