Rozrządy

Wymiana rozrządu

 

Jako iż każdy silnik spalinowy wyposażony jest w rozrząd, musimy z czasem pamiętać o jego wymianie. Kwestia sprawnego rozrządu jest bardzo istotna, albowiem odpowiada on za sterowanie dostarczaniem paliwa i gazów w naszym aucie. Dodatkowo usuwa je z komory spalania za pomocą zaworów. Dzięki temu nasz silnik w odpowiedniej formie posiada odpowiednie osiągi. 

 

Na przestrzeni lat układy rozrządu zmieniały się wiele razy – niektóre z nich są trwalsze, inne natomiast mniej. Bez względu jaki układ rozrządu jest w naszym aucie, jednego możemy być pewni. Z czasem będziemy musieli podjąć się jego wymiany. 

 

Na całe szczęście nasza firma oferuje kompleksową usługę wymiany rozrządu, wraz z dobraniem odpowiednich części do danego auta i ich pełnej wymiany.

 

Wymiana rozrządu – co ile wymieniać pasek rozrządu?

 

W zależności od rozrządu który mamy w aucie, pasek powinien być wymieniony od 60 do 120 tysięcy kilometrów, od ostatniej wymiany. Jeśli jednak mało jeździmy, wymiana rozrządu powinna być wykonana średnio co 5 lat użytkowania danego auta.

 

Nie wykonanie wymiany paska rozrządu na czas, może doprowadzić do kolizji zaworów z tłokami. Jest to sytuacja dramatyczna dla silnika, dlatego wymiana paska rozrządu powinna być wykonana na czas, aby uniknąć nie tylko większych problemów, ale także i kosztów, które za nimi kroczą.

 

Pamiętajmy także, że wymiana rozrządu powinna zostać wykonana od 20% do 30% czasu szybciej, jeśli nasze auto jest użytkowane wyłącznie w mieście, bądź nasza jazda jest bardzo dynamiczna. Obie sytuacje wpływają bowiem na stan naszego paska rozrządu negatywnie, skracając jego żywotność.

 

Niestety w zdecydowanej większości wypadków nie jesteśmy w stanie określić stanu rozrządu, jeśli silnik nie jest rozebrany. Tak więc wymianę rozrządu należy planować odpowiednio wcześniej, licząc czas bądź kilometry od ostatniej wymiany. Najlepiej zanotować sobie taką informację i kierować się nią podczas eksploatacji naszego auta.

 

W wypadku kupna auta używanego, powinniśmy podjąć się wymiany rozrządu od razu. Nigdy nie wiadomo, kiedy była dokonana ostatnia wymiana rozrządu, dlatego nie ryzykując przy zakupie szczególnie droższego auta, powinniśmy od razu podjąć się wymiany, aby nie mieć większych problemów w przyszłości.

 

Wymiana rozrządu wraz z pompą czy bez pompy?

 

O ile wymiana pompy nie jest w każdym wypadku konieczna, o tyle podczas rozbierania rozrządu jest ku temu bardzo dobra okazja. Mówimy jednak o sytuacji, w której pasek rozrządu napędza pompę wody, ponieważ nie zawsze tak jest.

 

Pompa cieczy wodnej, jak każda inna część, ulega zużyciu podczas eksploatacji auta, przez co z czasem może zacząć nam przeciekać bądź może się zatrzeć. Ewentualny wyciek zmusza nas znów do podjęcia się rozbiórki układu, co generuje dodatkowe i niemałe koszty. 

 

Z kolei zatarcie pompy grozi nam zerwaniem paska rozrządu, co prowadzi do szeregu zdarzeń, generujących ogromne koszty naprawy. Biorąc pod uwagę fakt, że pompa wody z reguły kosztuje w granicach od 100 do 250 złotych, warto dokonać także i tego zabiegu przy wymianie rozrządu.